
W wielu najnowszych samochodach klocki hamulcowe posiadają czujnik zużycia informujący kierowcę o konieczności ich wymiany.
Tradycyjna konstrukcja, w której to po zużyciu klocków wyłaniała się metalowa płytka, w przypadku hamowania trąc o tarczę hamulcową, informowała nas donośnym piskiem, że klocki dopełniły żywota. Tego typu rozwiązanie informuje nas niestety po fakcie – klocków już nie ma – trąca blacha o blachę – stopniowo uszkadza tarcze hamulcowe w naszym samochodzie. Wymiana klocków w takiej sytuacji musi być natychmiastowa. Należy zamówić nowe kompatybilne klocki i udać się na wymiana klocków hamulcowych Warszawa. Każde hamowanie w tej sytuacji przybliża nas do wymiany już nie tylko klocków, ale i tarcz hamulcowych, czego można byłoby uniknąć jeżeli informacja o konieczności wymiany klocków dotarła by do nas nieco wcześniej.
Czujnik zużycia to najczęściej zwój drutu wtopiony na pewnej wysokości w konstrukcję klocka – kiedy zostanie on naruszony – zetknie się z tarczą – samochód informuje nas, że lada moment potrzebna będzie wymiana klocków. Jeszcze w tym momencie nasze hamulce działają poprawnie, daje nam to czas na bezproblemowy przejazd np. do serwisu bez ryzyka uszkodzenia tarcz hamulcowych. Istnieją również bardziej zaawansowane klocki hamulcowe, które informują nas o stopniu zużycia klocka. Są to tak zwane klocki dwu lub wieloetapowe, które posiadają dwa lub więcej obwodów biegnących równolegle obok siebie na różnych wysokościach w obudowie czujnika. Kiedy pierwszy obwód zostanie przerwany, opór czujnika rośnie, po czym jest obliczana żywotność klocka, korzystając z takich parametrów, jak prędkość kół, siła hamowania, przebieg, temperatura hamulca, itp. Informacja o stopniu zużycia klocka pojawia się w komputerze pokładowym lub na desce rozdzielczej najczęściej jako kontrolka zmieniająca kolor wraz ze zużyciem klocka. Po naruszeniu ostatniego obwodu, cały układ staje się otwarty, co wyzwala komunikat o konieczności wymiany klocków hamulcowych.